Drodzy Państwo pod koniec 2023 r. została utworzona możliwość zarządzania kontem organizacji/spółki/stowarzyszenia przez e-Urząd Skarbowy.
Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym pozwala na załatwianie spraw online wszystkim podmiotom, bez względu na formę organizacyjną. Będą to w szczególności:
- spółki osobowe w tym spółki cywilne,
- spółki prawa handlowego,
- spółdzielnie,
- stowarzyszenia,
- fundacje,
- inne jednostki organizacyjne.
Jakich czynności można dokonywać na koncie organizacji?
Katalog czynności możliwych do zrealizowania przez konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym jest obszerny, a znajdą się w nim w szczególności:
- zgoda na doręczanie pism na konto e-Urzędu Skarbowego,
- odbieranie pism na koncie organizacji doręczanych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS),
- składanie: pism, wniosków, zawiadomień,
- dostęp do danych rejestracyjnych organizacji,
- dostęp do widoku sald i rozliczeń w Urzędzie Skarbowym,
- możliwość wygenerowania “Raportu podatnika” o sytuacji podatkowej organizacji.
Konto organizacji może być udostępniane wielu użytkownikom, a jedna osoba fizyczna może mieć dostęp do wielu kont organizacji. Osoba fizyczna, która uzyska dostęp do konta organizacji loguje się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym, a następnie zmienia kontekst, w jakim jest zalogowana – przełącza się na konto odpowiedniej organizacji.
W celu założenia konta organizacji należy złożyć wniosek do właściwego Urzędu Skarbowego.
- Wniosek można przesłać za pośrednictwem:
- e-Urzędu Skarbowego,
- e-PUAP,
- operatora pocztowego,
- złożyć osobiście w urzędzie skarbowym.
Wniosek jest dostępny na stronie:
https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/konto-organizacji/co-to-jest-konto-organizacji/
Jak wypełnić wniosek?
Po pierwsze: Dane identyfikacyjne organizacji
W części C.1 należy wpisać dane identyfikacyjne organizacji i jej aktualny adres:
Po drugie: Rodzaj przyznanego dostępu do konta organizacji
W części C.2 organizacja ma do wyboru zakres dostępu, jakim będzie dysponowała upoważniona osoba:
- podstawowy – użytkownik z dostępem podstawowym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym,
- rozszerzony – użytkownik z dostępem rozszerzonym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym oraz dodatkowo nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji.
Po trzecie: Dane użytkownika, któremu ma być przyznany dostęp
W części D należy podać numer PESEL, imię i nazwisko osoby fizycznej, która ma mieć przyznany dostęp do konta organizacji.
Po czwarte: Dane i podpisy osób reprezentujących organizację
W części E podawane są dane imienne wraz podaniem zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji. Podpis złożony w tej części stanowi jednocześnie Oświadczenie o odpowiedzialności karno-skarbowej za podanie niezgodnych z prawdą informacji. Wniosek może zostać podpisany również przez pełnomocnika ogólnego.
Jak widać na tym samym druku organizacja może też odebrać dostęp do konta.
Wideo pokazowe jak poruszać się po koncie organizacji znajdą Państwo na stronie:
https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/konto-organizacji/wideo-i-pliki-do-pobrania-ko/